LPP Läsa och reflektera Svenska år 7-9
Mål att sträva mot:
Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven
utvecklar sin fantasi och lust att lära genom att läsa litteratur samt gärna läser på egen hand och av eget intresse,
utvecklar sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa läsningen och arbetet med texten till dess syfte och karaktär,
får möjlighet att förstå kulturell mångfald genom att möta skönlitteratur och författarskap från olika tider och i skilda former från Sverige, Norden och andra delar av världen,
Du som elev kan utveckla din förmåga att:
läsa och förstå olika typer av texter
få en ökad empati och förståelse för andra, för det som är annorlunda och för omprövning av värderingar och attityder förstå dig själv samt få kunskaper om barns, kvinnors och mäns livsvillkor
få erfarenheter och upplevelser som kan öppna nya världar som kan ge spänning, humor, tragik och glädje m.m.
Vi kommer att bedöma din förmåga att:
kunna läsa till åldern anpassad skönlitteratur och återberätta både skriftligt och muntligt innehållet samt kunna reflektera (tänka igenom) över det.
Arbetsgång
Nu är det dags att läsa en god bok igen! Tänk dig att du i flera timmar framöver får njuta av att försvinna in i en helt ny, förhoppningsvis spännande och fascinerande, värld!
När du har läst din bok, ska du göra en muntlig presentation. Läs igenom uppgifterna innan du börjar läsa din bok. Det är då lättare att veta vad du ska fokusera extra noga på i din läsning. För anteckningar under tiden du läser!
När du ska göra din bokpresentation är det viktigt att du är väl förberedd. Du behöver titta tillbaka i din bok och fundera på vad du ska berätta för dina klasskamrater. När du blir lite mera van att göra den här typen av presentationer kan du variera dig och lägga upp det lite som du vill, men den här gången ska du lägga upp det på följande sätt:
Presentera bokens titel och författare.
Varför valde du just den här boken?
Gör en tankekarta över bokens handling och berätta lite så att de andra blir intresserade av boken!
Vilken händelse i boken berörde dig mest? Berätta kort om händelsen och försök förklara hur du tänkte eller kände.
Tänk dig att du kan kliva in i berättelsen. Hur skulle du påverka och ändra handlingen? Förklara varför.
Vilka problem ställs personerna i boken inför? Hur reagerar de och löser problemen?
Vem av personerna skulle du vilja eller inte vilja ha som vän? Förklara varför.
Leta efter person – och miljöbeskrivningar. De är till för att läsaren ska kunna se personerna och miljöerna framför sig. De skapar stämning, spänning osv. Ofta beskriver författaren i stället för att tala om. Han/hon skriver inte ”det regnar” utan att ”gatan är blöt” eller ”folk går med uppslagna paraplyer”. Ge exempel på bra person- eller miljöbeskrivningar.
Skulle boken kunna passa in i något övergripande tema som t ex kärlek, krig, tonårsbekymmer eller liknande? Berätta gärna med exempel ur boken.
Berätta ditt eget omdöme om boken och tala om varför du tycker så.
Välj ett stycke ur din bok som du läser högt. Välj t ex
något ur början
en spännande händelse
något som beskriver huvudpersonerna
något som visar på språket i boken
en dialog som lockar till läsning
Tänk på att lägga ner tid på hur du ska redovisa. Vad du ska säga och hur du ska lägga upp presentationen. Du ska inte sitta och läsa innantill från ett papper, utan gör en redovisning du själv hade velat vara åhörare till! Förbered dig med stödord på små samtalslappar, och öva öva öva hemma – det är det enda sättet att göra det riktigt bra! Den del av boken som du väljer att läsa högt ska vara väl förberedd så att du kan läsa med inlevelse och intonation. Läs inte för fort!
Lycka till!
Historia år 8,
Franska revolutionen
Mål att sträva mot:
Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven
utvecklar sin fantasi och lust att lära genom att läsa litteratur samt gärna läser på egen hand och av eget intresse,
utvecklar sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa läsningen och arbetet med texten till dess syfte och karaktär,
får möjlighet att förstå kulturell mångfald genom att möta skönlitteratur och författarskap från olika tider och i skilda former från Sverige, Norden och andra delar av världen,
Du som elev kan utveckla din förmåga att:
läsa och förstå olika typer av texter
få en ökad empati och förståelse för andra, för det som är annorlunda och för omprövning av värderingar och attityder förstå dig själv samt få kunskaper om barns, kvinnors och mäns livsvillkor
få erfarenheter och upplevelser som kan öppna nya världar som kan ge spänning, humor, tragik och glädje m.m.
Vi kommer att bedöma din förmåga att:
kunna läsa till åldern anpassad skönlitteratur och återberätta både skriftligt och muntligt innehållet samt kunna reflektera (tänka igenom) över det.
Arbetsgång
Nu är det dags att läsa en god bok igen! Tänk dig att du i flera timmar framöver får njuta av att försvinna in i en helt ny, förhoppningsvis spännande och fascinerande, värld!
När du har läst din bok, ska du göra en muntlig presentation. Läs igenom uppgifterna innan du börjar läsa din bok. Det är då lättare att veta vad du ska fokusera extra noga på i din läsning. För anteckningar under tiden du läser!
När du ska göra din bokpresentation är det viktigt att du är väl förberedd. Du behöver titta tillbaka i din bok och fundera på vad du ska berätta för dina klasskamrater. När du blir lite mera van att göra den här typen av presentationer kan du variera dig och lägga upp det lite som du vill, men den här gången ska du lägga upp det på följande sätt:
Presentera bokens titel och författare.
Varför valde du just den här boken?
Gör en tankekarta över bokens handling och berätta lite så att de andra blir intresserade av boken!
Vilken händelse i boken berörde dig mest? Berätta kort om händelsen och försök förklara hur du tänkte eller kände.
Tänk dig att du kan kliva in i berättelsen. Hur skulle du påverka och ändra handlingen? Förklara varför.
Vilka problem ställs personerna i boken inför? Hur reagerar de och löser problemen?
Vem av personerna skulle du vilja eller inte vilja ha som vän? Förklara varför.
Leta efter person – och miljöbeskrivningar. De är till för att läsaren ska kunna se personerna och miljöerna framför sig. De skapar stämning, spänning osv. Ofta beskriver författaren i stället för att tala om. Han/hon skriver inte ”det regnar” utan att ”gatan är blöt” eller ”folk går med uppslagna paraplyer”. Ge exempel på bra person- eller miljöbeskrivningar.
Skulle boken kunna passa in i något övergripande tema som t ex kärlek, krig, tonårsbekymmer eller liknande? Berätta gärna med exempel ur boken.
Berätta ditt eget omdöme om boken och tala om varför du tycker så.
Välj ett stycke ur din bok som du läser högt. Välj t ex
något ur början
en spännande händelse
något som beskriver huvudpersonerna
något som visar på språket i boken
en dialog som lockar till läsning
Tänk på att lägga ner tid på hur du ska redovisa. Vad du ska säga och hur du ska lägga upp presentationen. Du ska inte sitta och läsa innantill från ett papper, utan gör en redovisning du själv hade velat vara åhörare till! Förbered dig med stödord på små samtalslappar, och öva öva öva hemma – det är det enda sättet att göra det riktigt bra! Den del av boken som du väljer att läsa högt ska vara väl förberedd så att du kan läsa med inlevelse och intonation. Läs inte för fort!
Lycka till!
Historia år 8,
Franska revolutionen
Klass 8 B
Syftet med kursen är att du ska få
kunskaper om hur ett samhälle kan förändras genom människors strävan efter ett
bättre liv. Du bör efter avslutad kurs kunna svara på följande frågor:
-
Varför blev det
revolution i Frankrike?
-
Vad hände under
revolutionen?
-
Vilka personer
anses vara centrala gestalter under franska revolutionen och på vilket sätt var
de viktiga?
-
Vad ledde
revolutionen till på kort sikt och på längre sikt?
-
Vilka likheter
och skillnader kan du se när du jämför franska revolutionen med andra
revolutioner, historiskt och i nutid?
-
Vilka centrala
ord och begrepp har du stött på i arbetet med revolutionen och vad betyder
dessa?
Arbetsgång:
1. Gemensam genomgång
-
Anteckna viktiga ord
och begrepp i en egen ordlista.
2. Egen läsning i Historia Maxi s. 154-162
-
Besvara frågorna
på sid. 162 skriftligt
-
Fyll på ord och
dess betydelse i din ordlista under arbetets gång.
3. Gemensam genomgång – sammanfattning av
orsaker, viktiga händelser och konsekvenser. Anteckna!
4. Förberedelse av ”Frågor att resonera kring”.
Anteckna i detta häfte!
5. Diskussioner i smågrupper
6. Skriftligt prov
Frågor att resonera kring:
1.
Vilka spår kan vi se av franska revolutionen i
dagens samhälle?
2.
Jämför franska revolutionen med andra
revolutioner, vilka likheter och skillnader kan du se? Välj gärna en historisk
revolution och en mer modern revolution. Hur påverkades människors liv och
värderingar av den tid och det samhälle de levde i?
Bedömning
Bedömning
Kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och
gestalter under olika tidsperioder.
|
Du har GRUNDLÄGGANDE
kunskaper.
|
Du har GODA
kunskaper.
|
Du har MYCKET
GODA kunskaper.
|
För resonemang om orsaker till och konsekvenser av
samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar.
|
Du för ENKLA
OCH TILL VISS DEL underbyggda resonemang.
|
Du för UTVECKLADE
OCH RELATIVT VÄL underbyggda
resonemang.
|
Du för VÄLUTVECKLADE
OCH VÄL underbyggda resonemang.
|
Användning av historiska begrepp.
|
På ett I
HUVUDSAK fungerande sätt.
|
På ett RELATIVT
VÄL fungerande sätt.
|
På ett VÄL
fungerande sätt.
|
Använda källor för att söka information om
historia.
|
Du använder olika typer av källor på ett I HUVUDSAK fungerande sätt.
|
Du använder olika typer av källor på ett RELATIVT VÄL fungerande sätt.
|
Du använder olika typer av källor på ett VÄL fungerande sätt.
|
Välkommen till religionskunskapen
LPP – religion, grundkurs
Övergripande syfte
Genom undervisningen i ämnet
religionskunskap ska eleverna ges
förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• analysera kristendomen, andra
religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa,
• analysera hur religioner påverkar och
påverkas av förhållanden och skeenden i samhället,
• reflektera över livsfrågor och sin
egen och andras identitet,
• resonera och argumentera kring
moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller,
och
• söka information om religioner och
andra livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet.
Centralt innehåll i enlighet med läroplanen
• Ritualer och religiöst motiverade
levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendomen
och i de andra världsreligionerna.
• Centrala tankegångar bakom ritualer,
levnadsregler och heliga platser i kristendomen och de andra
världsreligionerna, till exempel som de uttrycks i religiösa berättelser i
Bibeln och andra urkunder.
• Begreppen religion och livsåskådning.
• Kristendomens betydelse för
värderingar och kultur i det svenska samhället förr och
nu. Kristna högtider och traditioner
med koppling till kyrkoåret, till exempel sånger och psalmer.
• Hur olika livsfrågor, till exempel
synen på kärlek och vad som händer efter döden, skildras i religioner och andra
livsåskådningar.
• Vad religioner och andra
livsåskådningar kan betyda för människors identitet, livsstil och
grupptillhörighet.
• Några etiska begrepp, till exempel
rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet.
• Vardagliga moraliska frågor som rör
flickors och pojkars identiteter och roller.
• Frågor om vad ett bra liv kan vara
och vad det kan innebära att göra gott.
Kursinnehåll
Vad är religion? En grundläggande
orientering i religionsbegreppet
Lektionsplanering
- Vad
är religion? Elevernas erfarenheter mm. Gemensam genomgång.
- Häfte
( Religion SO.serien)
-
Läsning av häftet, gemensamt och enskilt
-
Arbete med centrala ord och begrepp. Arbetsuppgift: ”Välkommen till
religionskunskapen” utifrån s.6-12 i häftet.
-
Läsa mellan raderna, arbetsuppgift på stencil. s. 6-15 i häftet
3. Häfte(Religion
SO.serien) ”Andra livsåskådningar” s. 22-28
-
Gemensam genomgång samt arbeta med frågorna 1-14 s.28
4. Etik
och moral
-
Gemensam genomgång av centrala ord och begrepp
-
Värderingsövningar
- Arbetsuppgift: ”10 viktiga fakta”, enskilt och i grupp
- Arbetsuppgift: ”10 viktiga fakta”, enskilt och i grupp
5. Skriftligt läxförhör på grundkursen den
___________________________
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar