Svenska

2. Fakta om de nordiska språken med fokus på historia.

Danska:
  • ·         Härstammar från östnordiska språken, precis som svenskan.
  • ·         Det danska talspråket har utvecklats snabbt. Det låter som att de ”sluddrar”, de har förenklat uttalet.
  • ·         Språket har utvecklats från Urnordiskan under Vikingatiden.


Norge:
  • ·         Utvecklats från fornnordiskan
  • ·         Det finns två ”språk” i Norge, nynorsk och bokmål.
  • ·         Ivar Aasen ”uppfann” nynorsk genom att publicera en bok om de västnordiska dialekterna.
  • ·         Påverkats av danskan och lågtyskan ( som pratas i norra Tyskland)
  • ·         I norska dagstidningar används oftast bokmål.
  • ·         Minst 25 procent ska vara på nynorsk.


Svenskan:
  • ·         har utvecklats från urnordiskan.
  • ·         Tillhör den Nordgermanska grenen.
  • ·         Har sitt ursprung i den indoeuropeiska språkstammen.
  •  

Isländskan:
  • ·         På Island skriver man som man skrev i Norge för ca 800 år sedan.
  • ·         Det isländska skriftspråket rekonstruerades utifrån gamla isländska skrifter att återskapa isländskan som den var innan den danska ockupationen.
  • ·         Isländskan har få främmande ord i sitt språk- strävar efter att skapa egna.


Finskan:
  • ·         Ett två språkigt land
  • ·         Släkt med språken i Norra Asien -  ett uralskt språk.
  • ·         Helt annan grammatik än övriga nordiska språk.



Tema Sagor, år 7

Under ett antal veckor framöver kommer du att få bekanta dig med sagornas fantastiska värld. Du kommer att lära dig vad som är typiskt för en saga och hur man skiljer på olika sagogenrer. Du kommer att få läsa sagor och berätta om din läsning för oss andra. Du kommer också få skriva om sagor och slutligen skriva en egen saga.


Du kommer också att få arbeta med detta tema på några bildlektioner framöver.


Följande förmågor kommer du få möjlighet att utveckla i ämnet svenska:


·        söka information från olika källor och värdera dessa

·        läsa och analysera olika typer av texter

·        formulera dig och kommunicera i tal och skrift,

·        anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,

·        urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer


Du får möjlighet att visa vad du lärt dig i ett skriftigt läxförhör, samt när du skriver en egen saga. Du kommer också få visa att du kan uttrycka dig muntligt i mindre och större grupp.  En inlämningsuppgift kommer att handla om studieteknik, hur du sållar i en större textmassa och sammanfattar en text med egna ord.


Lektion 1

- Vad är sagor för dig?

- Introduktion till sagor – Powerpoint, du antecknar.

-Genomgång av beting uppgift, se nedan


Läxa/Beting till fredag:

- Läs en saga som du får av mig.


- Fundera över följande frågor och skriv ned dina svar:

(Tänk på att motivera dina svar – förklara varför du tänker/svarar som du gör.)


1.      Vad det är för typ av saga, sagogenre?

2.      Beskriv sagans huvudpersoner!

3.      Beskriv den miljö som sagan utspelar sig i!

4.      Beskriv det problem/konflikt som sagan är uppbyggd kring!

5.      Har sagan något budskap? Förklara hur du tänker!

6.      Känner du till någon annan saga/film/teater som påminner om din saga?

7.      Plocka ut ca 5 typiska sagoingredienser från din saga.


Lämnas in till mig på Skolsidan på fredag.


- Öva dig på att återberätta din saga kortfattat, muntligt.


Lektion 2-3

- Arbete med NE.se, skapa egna inloggningar.

- Jobba med de 20 frågorna på NE.se

- Gemensam genomgång av svaren



Lektion 4

- Vi läser högt tillsammans reportaget Folksagan i 2000-talet Sverige (NE.se)

- Vi börjar sedan att plocka ut stödord tillsammans. Stödorden skrivs för hand på löst papper.


Läxa: Att göra klart stödorden till nästa lektion


Lektion 5

- Gemensam skrivuppgift utifrån stödorden.

- De som blir klara läser blandade sagor.


Lektion 6-7

- Vi repeterar gestaltande beskrivningar tillsammans

- Uppgiften Berätta och gestalta (under Skriv en saga) NE.se

- Genomgång av sagokännetecken med hjälp av uppgiften Skriv en saga NE.se

- Genomgång av berättarmönster med hjälp av Den klassiska intrigen NE.se



Lektion 8 - 9

Sagoanalys.

- Läs en saga och analysera utifrån frågor. Se separat uppgift!

 Detta görs under en lektion och lämnas in för bedömning samt presenteras muntligt i mindre grupper.


Lektion 10

Skriv en egen saga

- Gemensam inspirationsuppgift.

- Planera din egen saga


Lektion  11-12

Tid till att skriva.


Lektion 13

- Tid för kamratrespons

- Inlämning på Skolsidan



De uppgifter som kommer att bedömas är:


·        Läsa sagor och återberätta en saga muntligt

·        Faktakunskaper om sagor, skriftligt läxförhör

·        Sammanfatta artikeln Folksagan i 2000-talets Sverige, NE.se

·        Skriva egen saga

·        Analysera en saga, skriftligt och muntligt











Kunskapskrav för
betyget E

Eleverna kan läsa skönlitteratur med flyt genom att på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra enkla sammanfattningar av olika texters innehåll visar eleven grundläggande läsförståelse.
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk. Eleven kan också föra enkla resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då till viss del underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med enkel uppbyggnad.
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
Eleven kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.

Eleven kan förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte mottagare och sammanhang.

Kunskapskrav för
betyget C

Eleverna kan läsa sakprosatexter med gott flyt genom att på ett ändamålsenligt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll visar eleven god  läsförståelse.
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk. Eleven kan också föra utvecklade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då relativt väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
De berättande texter eleven skriver innehåller utvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med relativt komplex uppbyggnad.
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
Eleven kan skriva olika slags texter med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.

Eleven kan förbereda och genomföra utvecklade  muntliga redogörelser med relativt väl fungerande struktur och innehåll och relativt god anpassning till syfte mottagare och sammanhang


Kunskapskrav för
betyget A
Eleverna kan läsa sakprosatexter med mycket gott flyt genom att på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll visar eleven mycket god läsförståelse.
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk. Eleven kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.
De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad.
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.

Eleven kan förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte mottagare och sammanhang

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar